Het opzetten en starten van een onderneming is een ontzettend uitdagende missie. Het kan natuurlijk alle kanten op gaan en soms zijn er ook onderdelen die je helaas niet in de hand hebt die het bedrijfsresultaat kunnen beïnvloeden. Sommige ondernemers starten een onderneming om deze vervolgens met winst te verkopen en anderen starten een onderneming om een familiebedrijf op te bouwen.
Wat ook de reden van het ondernemen is, veel bedrijfseigenaren komen eens in hun carrière weleens in aanraking met een verkoop van een bedrijf. Dit is nogal een gecompliceerd proces en er komt nogal wat bij kijken. Het verkoopproces voor een bedrijf bestaat dan ook uit een aantal stappen en is van diverse factoren afhankelijk, zoals bijvoorbeeld de reden van de verkoop. De reden van verkoop is niet altijd vrijwillig en er zijn ook ongewenste scenario’s te bedenken waarin je een bedrijf gedwongen dient te verkopen.
De reden van verkoop is bepalend voor de rest van het proces
De eerste stap in het verkoopproces bestaat uit het oriënteren van de verkoop en het brainstormen over een plan en een tijdsplanning van wanneer dit zou moeten gebeuren. De reden van de verkoop is bepalend voor het verdere proces. Veel voorkomende redenen zijn onder andere het tijdig willen stoppen met werken of het niet kunnen overdragen van het bedrijf aan een familielid of opvolger. Een reden kan ook zijn om geld te verdienen en de winst op de investeringen die je in de onderneming gedaan hebt te innen.
Leestip: Je zaak zelf verkopen doe je zó
Er zijn als gezegd ook gedwongen verkoop redenen, zoals bijvoorbeeld overlijden of conflictsituaties met aandeelhouders. Wanneer het helder is wat de reden is voor de verkoop kun je bepalen in welke vorm je jouw bedrijf wil verkopen. Wil je bijvoorbeeld je bedrijf als geheel verkopen of wil je aandeelhouder blijven van het bedrijf en slechts een deel van het bedrijf verkopen.
Een verkoopteam bestaande uit interne krachten en een bemiddelingsbureau helpt bij de verkoop
Een cruciaal onderdeel bij de verkoop van een bedrijf is het samenstellen van een team die jou begeleidt bij het verkopen van het bedrijf en de aanloop hierna toe. Dit team kan bestaan uit interne krachten die helpen bij het verkoopklaar maken van het bedrijf door interne processen te stroomlijnen en ervoor te zorgen dat alle administratie op orde is en de operatie overdraagbaar is.
Uitgelicht: Bedrijf Verkopen Utrecht: zó verkoop je een Utrechtse Zaak
Een ander onderdeel van dit team kan bestaan uit adviseurs van een bemiddelingsbureau die helpen bij het proces en bewaken dat de juiste stappen worden gevolgd en ook assisteren bij het bepalen van de juiste prijs en vaak ook faciliteren in het adverteren van het bedrijf aan potentiële kopers.