De term werk en privé gescheiden houden kent iedereen. Toch zijn er voldoende mensen die dit altijd weer verkeerd aanpakken. Omdat u dit natuurlijk niet wilt, is het goed om eens te kijken hoe u dit het best aanpakt. Door een aantal regels te hanteren is het goed mogelijk om alles niet door elkaar te laten lopen. Het is dan wel belangrijk om dit van twee kanten te bekijken. Enerzijds neemt u de werkstress niet mee naar huis. Anderzijds blijven de privéperikelen bij de voordeur en rijdt u met een fris hoofd naar kantoor om aan de slag te gaan.
Goede afspraken over de zaken maken
In de eerste plaats is werk en privé gescheiden te houden door alle zaken goed af te spreken. Zo is het bijvoorbeeld tegenwoordig belangrijk om te bepalen wanneer er nog antwoordt wordt gegeven op telefoontjes en e-mails. En vooral ook wanneer dit dus niet gebeurt. De scheiding op dit gebied is de afgelopen jaren steeds dunner geworden. Goede afspraken zorgen ervoor dat er geen onnodig grote problemen zullen ontstaan. Dit is dus een erg belangrijke stap die direct genomen moet worden. Zo kunnen er later ook geen misverstanden over gaan bestaan. Op deze wijze komt u al ver.
Tijd en plaats bepalen
Ook het bepalen van de tijd en plaats voor werk is van belang. Of de tijd en plaats voor privé bepalen. Dat betekent dus dat er op kantoor gewerkt wordt, maar thuis niet. Of dat er tussen 08.00 en 20.00 tijd is voor werk, maar daarna niet. Al deze zaken zijn natuurlijk ook omgekeerd te bepalen. Het is in ieder geval belangrijk dat er duidelijke scheidingen worden uitgesproken over het ene punt en het andere punt. Op die manier is het goed mogelijk om alles optimaal voor elkaar te krijgen. Ook hier geldt dat duidelijkheid vanaf het begin van groot belang is.